Arturia DrumBrute Impact review

Arturia DrumBrute Impact kopen?

Als je een hoop tijd zou spenderen aan het lezen van de verschillende beoordelingen op het internet, dan kom je mogelijk tot de conclusie dat de originele DrumBrute van Arturia over het algemeen een slechte drumcomputer is. De meningen hierover zijn (voor ons verrassend) verdeeld. Alhoewel er genoeg fans zijn, zullen sommige personen je vertellen dat de geluiden op de analoge drumcomputer van Arturia bijna onbruikbaar zijn.

Wij waren erg lovend over de DrumBrute en dat is een mening die in de tussentijd niet veranderd is. Zijn analoge drumgeluiden hebben voornamelijk een ouderwets karakter, maar het instrument blijft volgens ons een geweldige bron voor krachtige, klassieke drumgeluiden.

Daarnaast is zijn sequencer uitstekend, welke een perfecte balans tussen intuïtief en creatieve diepte weet te bieden, met interessante functies zoals de mogelijkheid om makkelijk polyritmes en per-track swing en randomisatie te programmeren. Gelukkig zijn al die krachtige sequencing tools aanwezig in deze nieuwe compacte opvolger die ook nog eens je portemonnee ontziet, de DrumBrute Impact. In deze Arturia DrumBrute Impact review zullen we hem uitgebreid onder de loep nemen.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Arturia DrumBrute Impact

Ontwerp

Net als zijn grotere broer combineert de Impact zijn sequencer met een volledig analoge drumsynthese-engine en erg flexibele patroon opslag/liedje modus mogelijkheden. Op visueel gebied lijkt de Impact erg veel op zijn voorganger, met een solide blauwe behuizing die we kennen van de rest van de Brute-serie van Arturia.

Arturia DrumBrute Impact review drumsynthesizer

De Impact is minder breed dan zijn voorganger, maar iets hoger en dieper en de houten uiteinden zijn vervangen door een bijna vinachtige vorm met oranje randen. De lay-out van het voorpaneel is erg vergelijkbaar, dus iedereen die bekend is met het origineel kan direct in dit nieuwe model duiken.

Verschillen

Dus wat is er veranderd? Het meest voor de hand liggende verschil tijdens deze Arturia DrumBrute Impact review is dat de Impact minder drumkanalen heeft dan zijn voorganger. De 17 drumgeluiden van de originele DrumBrute zijn hier teruggebracht naar 10, die acht controlekanalen delen. De Impact is echter niet zomaar een ingekorte versie van de grotere DrumBrute; veel van de geluidsengine is hier gereviseerd en het totale geluidsbereik is omhoog gebrach. Hier krijgen we één Kick (in tegenstelling tot de twee Kicks op de originele DrumBrute), twee Snare-kanalen, High/Low Toms, Bekken/Koebel, Gesloten Hat, Open Hat en een FM Drum. Net als voorheen heeft elk een handvol draaiknoppen op het voorpaneel voor het aansturen van het niveau en een of meer geluidsparameters.

arturia drumbrute impact review kopen

De grootste verandering hier is echter de introductie van een nieuwe Color-modus, waarmee gebruikers snel de tonaliteit van elk geluid kunnen veranderen door het pad onder elk kanaal in te drukken. De Color-parameter kan je ook per stap inschakelen via de sequencer, waardoor gebruikers een eenvoudige manier hebben om geluiden te automatiseren.

Een van de belangrijkste nadelen van de originele DrumBrute, was het gebrek aan automatisering van de opname of MIDI CC besturing voor geluidsparameters, waardoor de enige manier om beweging toe te voegen aan het geluid was door aan de draaiknoppen op het voorpaneel te draaien. Alhoewel dit nog steeds het geval is voor de DrumBrute Impact, zorgt de mogelijkheid om Color in of uit te schakelen voor een extra laag van verscheidenheid binnen patronen, met name wanneer het is gekoppeld aan geaccentueerde stappen binnen de sequencer.

Geluiden

De geluiden zelf zijn merkbaar krachtiger dan die van de originele DrumBrute tijdens deze Arturia DrumBrute Impact review, maar hebben ook iets meer karakter, vooral met Color ingeschakeld. Alhoewel de Impact de tweede kick van zijn grotere broer verliest, heeft de kick hier een breder bereik. Volledig standaard heeft hij een krachtige, volle 909-kwaliteit.

Er zijn een goede hoeveelheid besturingen voor zowel de toonhoogte en het verval, welke alles van een lange bonkende bas tot strakke, middenklasse pops mogelijk maken. De Color-modus van de kick activeert analoge distortion, wat geweldig klinkt en een hoop grauwe, middenklasse harmonie op een aangename, aanvullende manier toevoegt. De twee snares zijn ongeveer gelijk in hun kerngeluid, maar met verschillende bedieningselementen kunnen ze tegenstrijdig gevormd worden.

Arturia DrumBrute Impact review

De eerste heeft een Tone/Snap besturing die varieert van een vlakke witte ruis aan de ene kant tot een krachtige tomachtige knal aan de andere kant. De tweede snare heeft een toonregeling die het geluid filtert tot een meer troebele, laag-midden hit. De Color-optie van de eerste snare voegt volheid toe, waardoor je een houtachtig, middenklasse geluid krijgt. De Color-modus van de tweede heeft de label ‘Clap’ gekregen en voegt een licht attack element toe voor een handklap-achtige kwaliteit.

Beide snares hebben een breed scala aan besturingen voor verval, welke uiteen kunnen lopen van uitgewassen tot strak. De lage en hoge toms zijn vrij standaard Roland-stijl geluiden, maar beide hebben genoeg kracht en volheid om boven een groove uit te komen. Hoewel ze onafhankelijk van elkaar kunnen worden gesequenced, delen de twee geluiden een toonhoogteregeling, dus het is onmogelijk om een te verstellen zonder dat de ander hierdoor beïnvloed wordt. Beiden leunen naar het lage midden van het geluidsspectrum, waardoor ze goed zijn voor techno-stijl bas.

Arturia DrumBrute Impact review

Ondanks zijn naam is de high tom meer een middenklasse instrument, alhoewel dit geen probleem is, omdat hoogfrequente percussie geboden wordt door de FM Drum. De bekken- en koebel zijn waarschijnlijk de zwakste klanken tijdens deze Arturia DrumBrute Impact review. De koebel is een fatsoenlijke 808-kloon, maar heeft geen toon- of toonhoogteregeling, dus meer dan een trucje kan je er niet mee doen. De bekken hebben een vervalcontrole en de toonhoogte kan aangepast worden met de Color-optie. Het geluid is degelijk, maar qua karakter lijkt hij er op de open hat; een meer duidelijk ride of crash gevoel was misschien beter geweest.

Net als bij de originele DrumBrute hebben de hats een redelijk metalen kwaliteit, wat wij mooi vinden, maar andere personen mogelijk niet. Er zijn draaiknoppen op het voorpaneel om de toon van de hats en het verval van de open hat aan te sturen. De Color-schakelaars onder de twee hatkanalen kunnen de lengte van de gesloten hat verlengen en de totale harmonie van beide klanken veranderen; deze laatste optie geeft een mooie alternatieve smaak die de klankkleur verbreedt.

De andere belangrijke verandering ten opzichte van de originele DrumBrute zijn de mastereffecten. De Impact verliest het Steiner-Parker-filter van het origineel, maar krijgt een output distortion met niveaucontrole en aan-/uitschakelaar. Alhoewel dit niet de meest extreme analoge distortion is, voegt het een mooie hoeveelheid verzadiging en gecomprimeerd-achtige gel aan het algehele geluid toe.

analoge drumsynthesizer arturia drumbrute impact review

In zijn geheel vinden we de geluiden van de Impact erg fijn tijdens deze Arturia DrumBrute Impact review. Het is misschien niet de meest flexibele drumcomputer op het gebied van geluidsbewerking, maar producers van bepaalde elektronische genres zullen hier zeker mee uit te voeten kunnen. In onze ogen zijn deze geluiden het meeste geschikt voor stevige analoge house en techno, maar er is ook genoeg kracht en bas voor hiphop-productie. Individuele geluiden kunnen onbewerkt een beetje droog klinken, maar dit vinden wij persoonlijk niet een erg groot probleem.

FM Drum

Het FM Drum-kanaal van de Impact maakt gebruik van frequentiemodulatie om percussiegeluiden met extra complexiteit te creëren. Dit maakt gebruik van twee oscillatoren, de drager (het primaire geluid dat je hoort) en de modulator, een audiosnelheidssignaal dat de frequentie van de drager moduleert wanneer je aan de FM Amt draaiknop draait. Zonder FM ingeschakeld, klinkt de FM Drum als een hoge tom, handig voor eenvoudige hoge percussie hits. Het toevoegen van modulatie maakt het echter veel interessanter.

De FM Drum heeft ook een verval draaiknop, waardoor hij kan variëren van korte percussieve slagen tot langere synthesizerhits. Helaas kun je de toonhoogte echter niet sequencen of automatiseren. Het gebrek aan CC controle of automatisering in het algemeen is minder vervelend, maar de FM Drum mist het echt.

Arturia DrumBrute Impact review

De drum klinkt het beste wanneer je de toonhoogte van de twee oscillatoren gaat aanpassen terwijl een sequentie afspeelt, en het zou fijn zijn om dit automatisch te doen. Een expressie/CV-ingang voor een drager of modulator pitch zou geweldig zijn geweest. Pitch sequencing zou het mogelijk maken om de FM Drum als basissynthesizer te gebruiken, waardoor het jammer is dat dit geen optie is.

Connectiviteit

Arturia DrumBrute Impact review analoge drumsynthesizer

De Impact heeft individuele mini-uitgangen voor de kick, snares, hats en FM-drum, dus het is gemakkelijk genoeg om een vleugje verwerking toe te voegen aan elk geluid (een klein beetje reverb brengt de snares echt tot leven). Voor de rest is de werkstroom van de Impact nagenoeg identiek aan de oorspronkelijke DrumBrute. Net als voorheen is de sequencer erg intuïtief, maar heeft hij een aantal geweldige creatieve tools. De polyritmische Last Step functie is een hoogtepunt tijdens deze Arturia DrumBrute Impact review, samen met per-track swing en randomisatie.Ook hier zijn de sequencer Roller en Beat Repeat tools een paar handige opties om fills en turnarounds te versterken. De ruime hoeveelheid van 64 pattern-slots betekent dat er voldoende ruimte is om grooves op te slaan en terug te halen (hoewel alleen pattern- en tempo-informatie wordt opgeslagen, niet de geluidsparameters), en de Song-modus betekent dat deze gemakkelijk kunnen worden samengevoegd tot volledige begeleidingen. De Impact behoudt ook de flexibele sync I/O van zijn voorganger, met MIDI In en Out, USB en analoog-vriendelijke klok In- en Out-poorten aan de achterzijde.

Conclusie van de Arturia DrumBrute Impact review

De originele DrumBrute was een zeer solide allround drumsynthesizer die gekoppeld werd met een uitstekende sequencer, en voor een prijs die hem erg verleidelijk maakte. De Impact verdubbelt dit alles.

Arturia DrumBrute Impact review

Hoewel hij een beetje geluidsflexibiliteit mist en niet allround perfect is, is het een inspirerende en verleidelijke drumcomputer tegen een zeer degelijke prijs. Of deze nieuwe geluiden de twijfelaars over zullen halen is nog onduidelijk, maar we raden ze zeker aan om dit instrument met een volledig nieuwe kijk te benaderen.

We hopen dat genoten hebt van deze Arturia DrumBrute Impact review en het maken van een keuze hierdoor makkelijker voor je wordt.

7 Totale Score
Goede opvolger

Hoewel de DrumBrute Impact een beetje geluidsflexibiliteit mist en niet allround perfect is, is het een inspirerende en verleidelijke drumcomputer tegen een zeer degelijke prijs. We raden je zeker aan om dit instrument met een volledig nieuwe kijk te benaderen.

Gebruikers Beoordeling: Wees de eerste!
We kijken uit naar je ideeën