Singular Sound BeatBuddy review

• Introductie
  • Video

De Singular Sound BeatBuddy kopen?

Hardware drummachines en effectenpedalen zijn al erg lang verkrijgbaar in de industrie, maar de bewering van Singular Sound dat de BeatBuddy het eerste drummachine-pedaal is, lijkt waar te zijn. Zoals de meeste niet-pedaal ritmemachines biedt de BeatBuddy verscheidene kitgeluiden en speelstijlen en er zijn intro’s, outro’s, vullingen en overgangen geassocieerd met elke primaire loop. Zijn slimheid kan je terugvinden in het feit dat de speler verscheidene onderdelen van liedjes kan activeren door het pedaal op verschillende manieren in te drukken.

Er worden geen stop-sequencing tools geboden, maar een kleine hoeveelheid programmering is mogelijk door gebruik te maken van de gratis BeatBuddy Manager software (voor OS X en Windows). En omdat het pedaal gebruik maakt van algemene MIDI-bestanden voor patronen en 16/24-bit WAV-bestanden voor drumgeluiden, kan zelfgemaakte inhoud gecreëerd worden met de software. In deze Singular Sound BeatBuddy review zullen we kijken wat hij nog meer te bieden heeft.

Functies en eigenschappen

Het pedaal heeft bijna dezelfde lengte als een klassieke Boss stompbox, maar hij is een paar centimeter breder en heeft meer ruimte rondom de besturingen. Het pedaal wordt aangedreven door een netstroomadapter (aandrijving door batterijen is niet mogelijk). De geluiden en ritmes worden opgeslagen op een 4GB SDHC-kaart, welke meegeleverd wordt en aan het uiteinde van het pedaal geplaatst wordt. De firmware van het pedaal kan je bijwerken door een ZIP-bestand op de website van Singular Sound te downloaden. Dit kan gedaan worden via een SDHC-kaart (hier heb je een kaartlezer voor nodig), maar verbinden met een computer via de USB-aansluiting van het pedaal is ook een optie.singular sound beatbuddy review

Twee 1/4-inch audio-inputaansluitingen maken stereo of mono gebruik mogelijk. Er zijn ook twee outputaansluitingen, waarmee zowel het drumgeluid als de audio-input gecreëerd wordt. De gebruiker heeft geen onboard controle over het inputniveau (dat moet je instellen op het apparaat dat verbonden wordt met het pedaal), maar er is wel een draaiknop waarmee je het niveau van de drums ten opzichte van de input aan kan passen, wat erg handig is.singular sound beatbuddy review kopen

Een andere aansluiting wordt gebruikt om een dubbele footswitch te verbinden, welke gebruikt kan worden om ‘accent hits’ zoals bekkencrash toe te voegen en de drums te pauzeren. Er is voor de rest ook een mini-koptelefoonaansluiting (met zijn eigen volumebesturing) en een DIN-aansluiting voor een MIDI-synckabel. Zowel de footswitch als kabel zijn optionele extra’s.

drummachine pedaal singular sound beatbuddy review

Een andere draaiknop, Drum Set genaamd, selecteert een van 10 drumkits, waarbij je de keuze hebt uit standaard, rock, metal, jazz, brushes, percussie, latin, dance, ethereal en voice. Bij de meeste is direct duidelijk wat je krijgt, afgezien van etheral misschien, wat ons doet denken aan Roland drummachines uit de jaren 80 en voice, wat erg op Art of Noise lijkt.

Gebruik van de Singular Sound BeatBuddy

Navigeren door de speelstijllijsten doe je met de vier rubberen pijltoetsen en de Tap (tempo) toets die ze omringen. Er zijn 22 patrooncategorieën, beginnend bij Blues en gaat verder in het alfabet tot World via stijlen zoals Country, Punk, Funk, Reggea en ga zo maar door. Elke categorie heeft zijn menu van patronen, welke vaak gedefinieerd worden door hun maatsoorten. In totaal zijn er meer dan 200 opties waar je uit kan kiezen. Vaak is het logisch om de kit te matchen met de speelstijl, maar het is ook zeker een goed idee om een beetje te experimenteren. Wij vonden bijvoorbeeld een Bossa Nova ritme met een Metal kit een aardig interessante combinatie.singular sound beatbuddy review drummachine

Het scherm voor het weergeven van informatie over de geselecteerde kit, speelstijl, maatsoorten, volume en bpm is klein maar handig; het verandert van kleur om te laten zien welk deel van het liedje afgespeeld wordt en geeft een donkere balk weer, welke over het scherm in stappen op basis van de maat van de balk gaat. De laatste besturingsdraaiknop wordt gebruikt om het tempo aan te passen en kan gebruikt worden om toegang te krijgen tot het instellingenmenu door de knop tegelijkertijd met de Drum Set knop in te drukken.

We gingen er vanuit dat het selecteren van gedeeltes van liedjes door middel van verschillende manieren indrukken met de voeten lastig zou zijn tijdens gebruik, maar het blijkt erg makkelijk te zijn. Wanneer een sequence geactiveerd wordt, wordt de intro afgespeeld en vervolgens gaat het over op het ‘vers’ patroon.

drummachine singular sound beatbuddy review

Daarna kunnen vullingen geactiveerd worden door het pedaal kort in te drukken, overgangen met langer indrukken en de outro door twee keer snel na elkaar indrukken. Timing is niet heel belangrijk, omdat de BeatBuddy de loops perfect invoegt en er zijn meestal voldoende vulvariaties om het liedje dynamisch te laten klinken. Het selecteren van een geschikte startpatch neemt wat langer in beslag, maar dat is te verwachten.

Onze grootste zorg is dat het ontwerp niet volledig schokbestendig is. Het chassis is erg robuust, maar de volumeknop voor de koptelefoon en de MIDI-syncaansluiting zijn rechtstreeks op de printplaten bevestigd en hebben daardoor geen ondersteuning door het chassis, zoals het geval is bij de SD, USB en stroomaansluitingen.

We denken ook dat het beter geweest zou zijn als de SD-kaart niet naar buiten zou steken. Alle overige aansluitingen zijn gelukkig stevig bevestigd aan het chassis.

Geluidskwaliteit van de Singular Sound BeatBuddy

Al met al is de geluidskwaliteit erg goed tijdens deze Singular Sound BeatBuddy review. De koptelefoonoutput stoort een beetje wanneer je het volume erg hoog hebt staan, maar je kunt genoeg bereiken met de primaire volumeknop dat dit niet nodig is. Een ander probleem is dat de gitaar- en basversterkers waarmee dit pedaal zeer waarschijnlijk verbonden zal worden niet noodzakelijk ontwikkeld zijn om nauwkeurig of schoon te zijn.

Singular Sound BeatBuddy Review footswitch

Ideaal gezien zou dit pedaal dus zijn eigen versterker nodig hebben of rechtstreeks naar een PA-bureau in live situaties gestuurd worden. Als de gitaar een versterkersimulator gebruikt, dan kan hij nog steeds door het pedaal gevoerd worden, maar een onverwerkte gitaar kan je waarschijnlijk het beste door zijn eigen versterker en helemaal niet door de BeatBuddy laten gaan.

Conclusie van de Singular Sound BeatBuddy

beatbuddy singular sound beatbuddy review

Het is niet lastig om voor te stellen dat Singular Sound een hoop van deze pedalen verkoopt. De BeatBuddy is simpel genoeg om live en tijdens oefensessies te gebruiken en biedt een geweldige begeleiding wanneer je aan ideeën werkt. We vragen ons echt af waarom geen enkele andere fabrikant op dit idee is gekomen, want het is echt een zeer handig pedaal.

We hopen dat je hebt genoten van deze Singular Sound BeatBuddy review.

7 Totale Score
Goed pedaal

Het is niet lastig om voor te stellen dat Singular Sound een hoop van deze pedalen verkoopt. De BeatBuddy is simpel genoeg om live en tijdens oefensessies te gebruiken en biedt een geweldige begeleiding wanneer je aan ideeën werkt.

Gebruikers Beoordeling: 2.5 (10 votes)
We kijken uit naar je ideeën