Elektron Analog Rytm MK2 review

• Video

De Elektron Analog Rytm MK2 kopen?

Het is al weer een aantal jaren geleden dat de Elektron Analog Rytm MK1 uitgebracht werd. Maar sinds die release is het een erg gewild instrument voor beatmakers geworden. In deze Elektron Analog Rytm MK2 review zullen we opvolger bespreken en kijken of hij het overwegen waard is en of de prijs gerechtvaardigd wordt.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Elektron Analog Rytm MK2

• De hardware en workflow zijn sterk verbeterd ten opzichte van de MKI RYTM
  • Nu met Digitakt-style sampling, individuele outs, beter scherm/pads
  • Nog steeds een geweldige kwaliteit en de prestaties op het gebied van geluidsvorming blijven ongeëvenaard
  • Hoge prijs
  • De ‘Control All’ modus uit de Digi-serie ontbreekt
  • Meer snare, hat en clapmachines had fijn geweest
  • Geen sample autochop

Verschillen, overeenkomsten en gebruik van de Elektron Analog Rytm MK2

De eerste voor de hand liggende verandering tijdens deze Elektron Analog Rytm MK2 review is de hardware. De donkergrijze behuizing is vervangen door lichtgrijs aluminium en gekanteld voor eenvoudiger gebruik. Een nieuwe wit-op-zwarte OLED is veel gemakkelijker af te lezen. Vervolgens zijn de oude rubberen klikbare encoders verbeterd in gevoel en resolutie, terwijl de hard plastic knoppen zijn veranderd in het ultraduurzame ontwerp van de recente Digitakt. Net als bij de RYTM MKI moet je de handleiding bij de hand houden, want de navigatie kan wat hoofdpijn veroorzaken, maar in het algemeen voelt de navigatie op deze MK2-versie intuïtiever aan.

elektron analog rytm mk2 review drumcomputer kopen

Het hart van de RYTM MK2 bestaat uit dezelfde uitstekende achtstemmige analoge/digitale geluidsbron als op de MKI, gekoppeld aan de bekende 13-track sequencer. Elke track wordt geselecteerd door op de track-knop en de bijbehorende pad te drukken.

Het duidelijkste verschil op het voorpaneel van de MK2 tijdens deze Elektron Analog Rytm MK2 review is dat de oude drukgevoelige rubber pads met achtergrondverlichting zijn vervangen door grotere, zachtere versies, zodat je eindelijk kunt genieten van het vingerdrummen op de RYTM (een enorme verbetering ten opzichte van de MKI).

Het invoeren van beats met de pads en het veranderen van scènes en optredens is veel meer inspirerend en je zult veel minder afhankelijk zijn van de step knoppen om beats te programmeren. Net als de Tempest en de nieuwste MPC’s lichten de pads op om hun status weer te geven en op dezelfde manier toont de RYTM ook verschillende snelheidsniveaus en modi met behulp van gekleurde achtergrondverlichting. Dit ziet er niet alleen geweldig uit, maar houdt je ook op de hoogte van de dingen, zelfs wanneer je met complexe patronen bezig bent.

Net als voorheen kan elke pad/track één van de negen ‘machines’ bevatten die op zichzelf staande synth engines zijn die een bepaald type drumgeluid maken. Je kunt een pad/track zo configureren dat het een enkele machine, een machine plus een sample, of gewoon een sample bevat. Pad 1 (gelabeld BD) is nu opgewaardeerd tot zes kick types (inclusief FM, Plastic, Silky en Sharp) terwijl Pad nummer 2 (SNR) vier types heeft, samen met één type clap en twee rimshot types, die beide gebruik maken van dual-oscillator machines met elk geoptimaliseerde parameters voor het creëren van dat specifieke type geluid.

Je vindt er ook machines voor lage, middelhoge en hoge toms plus open en gesloten hats, bekken (ride/crash) en cowbells. Er is veel ruimte voor het maken van allerlei analoge geluiden/klanken van klassiek Roland-achtig materiaal tot meer uitgesproken/ingetogen geluiden (hoewel sommige geluiden meer werk vergen om te creëren dan andere vanwege het aantal aangeboden parameters en een aantal nieuwe snare-, clap- en hatmachines zouden ook leuk zijn geweest). Gelukkig maakt de flexibele architectuur van de MK2 het mogelijk om meer machines/modes toe te voegen en een ‘Dual VCO’ machine is momenteel in beta.

Ondanks de complexiteit van de RYTM MK2, neemt het machineconcept nog steeds de hoofdpijn weg van het maken van complexe analoge drums door je vooraf ingestelde routings te geven. Een machine als de DSI Tempest daarentegen vereist dat je vooraf goed weet wat analoge drums aanzetten om je geluid te laten horen – wat je misschien wel of niet een goede zaak vindt! In dit geval is het echter eenvoudig. Wil je een analoge basdrum? Selecteer een kickmachine en alle infrastructuur is klaar om te gaan. Wil je een snare? Hetzelfde verhaal. Je hoeft niet noodzakelijk een hoop ervaring te hebben met synthesizers om geweldige analoge drumgeluiden te maken, wat betekent dat je je kunt concentreren op het maken van beats!

elektron analog rytm mk2 review kopen

Het is ook cool dat je meer uit elke machine kan halen dan het beoogde gebruik. Zo werkt de BD Machine bijvoorbeeld als een eenvoudige dubbele-oscillator synthesizer die net zo veelzijdig genoeg is voor het maken van basis synthesizer bassen en leads, vooral in combinatie met de krachtige multimode filter en envelopes.

Het bouwen van patronen (die tot 64 stappen kunnen zijn over vier pagina’s met onafhankelijke lengtes) is leuk en patronen kunnen ook aaneengeketend of gevormd worden tot een liedje. Merk op dat de RYTM, in tegenstelling tot de Digitakt, geen externe MIDI sequencing biedt, dus de MIDI van het patroon/liedje wordt niet verzonden. Het is ook jammer dat je patronen geen naam kan geven zoals op de Digitakt/Digitone, maar je kunt op z’n minst kits een naam geven om het netjes te houden.

Het is nog steeds logisch dat elke pad een aparte track heeft, omdat je tegelijkertijd een beat kunt tikken op kick, snare en hats in real-time en elke zal naar zijn eigen track gaan (iets wat de nieuwe MPC’s nu eindelijk ook hebben). Voor het corrigeren van slordige optredens/timing kan de niet-destructieve real-time kwantificering ook globaal worden ingesteld, of per-track samen met swing (wat geweldig voelt). Dit geeft je toegang tot half- of hard gekwantificeerde gevoelens per instrument, wat erg flexibel is. Natuurlijk heb je ook nog steeds toegang tot klassieke drummachine parameters, inclusief slide en accent (per step).

Net als voorheen zijn er twee hoofdmodi voor het opbouwen van patronen; opnemen in stepmodus of real-time. Stepmodus is eenvoudig; druk op opnemen en voeg stappen toe met behulp van de vierkante triggerknoppen aan de onderkant van het voorpaneel. De knop zal dan oplichten om een gebeurtenis aan te duiden of knipperen om een Parameter-Locked instelling aan te duiden.

elektron analog rytm mk2 review

Een van de grootste pluspunten van Elektron-apparatuur is de Parameter-Locking, waarmee je meerdere parameterwijzigingen in elke sequentiestap kunt vergrendelen door simpelweg de triggerknop van de betreffende stap ingedrukt te houden, de parameter(s) die je wilt wijzigen te selecteren, aan de betreffende encoder(s) te draaien en vervolgens de triggerknop van de stap loslaten. Je kunt ook ‘sound lock’ gebruiken, waarmee je kunt springen tussen volledig verschillende geluiden op elke sequentiestap (op een enkele track of meer), wat zeer complexe patronen mogelijk maakt.

Daarnaast beschikt de RYTM MK2 over de hoog aangeschreven ’trig conditions’ en een aparte fillknop, waarmee events/fills kunnen plaatsvinden op basis van waarschijnlijkheid. Je kunt dus een één-bar beat hebben met de snare op beat 2, maar alleen om de vijf keer dat de beat speelt. Dit geeft je een hoop mogelijkheden met een enkel bar patroon en vergroot de flexibiliteit van de RYTM aanzienlijk. De nieuwe QPER-knop en bijbehorende draaiknop breidt de mogelijkheden nog verder uit, zodat je snel een prestatie kunt selecteren, aanpassen en tegelijkertijd andere parameters kunt aanpassen; dit is veel beter dan de MKI en voorkomt dat je de modi moet veranderen tijdens het maken van de beat, waardoor de workflow wordt versneld.drumcomputer kopen elektron analog rytm mk2 review

We zouden echter nog steeds blij zijn met de ‘Control All’-functie van de Digi-serie, die het mogelijk maakt om vanaf één encoder de globale filter/envelope/parameter te wijzigen en die geen instellingen vereist voor gebruik (in tegenstelling tot scènes en prestaties). Misschien kan deze modus worden toegevoegd aan de firmware?

Geluidskwaliteit van de Elektron Analog Rytm MK2

De MK2 klinkt net als de MKI, wat niet slecht is. Er is voldoende lage uiteinde extensie, kracht in het midden en afgeronde, stijlvolle hoge uiteinden. Vergeleken met de Tempest klinkt de RYTM MK2 nog steeds donkerder bij gebruik van de analoge kant, maar dan blinkt de RYTM uit in meer stemmige, sfeervolle tonen.

Er zijn ook grote bonussen met de MK2 – ten eerste heeft elke track nu een individuele uitgang op het achterpaneel (die live naar je DAW kan streamen via Overbridge), maar het belangrijkste tijdens deze Elektron Analog Rytm MK2 review is dat Elektron naar gebruikers heeft geluisterd en Digitakt-style sampling heeft opgenomen (stereo wordt op dezelfde manier berekend als mono bij opname). Druk gewoon op de Direct-knop, druk op Func+yes om op te nemen, stel de bron in om op te nemen van externe of interne audio en voeg je sample direct toe aan een track of aan de sample pool op de +drive. Net als bij de Digitakt laat de recorder het originele sample met rust, zodat het gemakkelijk is om deze steeds opnieuw terug te halen en er meer stukken uit te halen (de sampling workflow is ook intuïtief).

Elektron Analog Rytm MK2 Review aansluitingen

Tot slot klinkt de analoge overdrive nog steeds geweldig, de filters zijn sappig en veelzijdig, de envelopes krachtig en de reverb en delay van Elektron zijn nog steeds enkele van onze favoriete ingebouwde FX. De nieuwe gratis Overbridge software (die de RYTM MK2 volledig integreert in je DAW) maakt dit nog aantrekkelijker.

Conclusie van de Elektron Analog Rytm MK2

elektron analog rytm mk2 review kopen

De nieuwe versie van de RYTM is op alle juiste plaatsen verbeterd. Het is een uitstekende drummachine die je jarenlang inspiratie zal kunnen geven.

Voor beginners is dit misschien niet het juiste apparaat vanwege de hoge prijs, maar als je al meer ervaring hebt en weet wat je wilt, dan kan dit zomaar een uitstekende drumcomputer voor jou zijn.

9 Totale Score
Uitstekende drummachine

Wij waren positief verrast door dit apparaat. Voor beginners is dit misschien niet de beste keuze vanwege de hoge prijs, maar voor meer ervaren gebruikers kan dit zomaar een uitstekende drumcomputer zijn.

Gebruikers Beoordeling: 5 (1 vote)