Arturia DrumBrute review

• Video's

Arturia DrumBrute kopen?

Arturia is een bedrijf die bekend staat om hun kwalitatieve instrumenten. Hun Brute-serie bestaat uit erg uiteenlopende instrumenten die het beste in hun gebied proberen te bieden voor een degelijke prijs en hier meestal ook in slagen. In deze Arturia DrumBrute review zullen we een erg populaire drumsynthesizer van het bedrijf bespreken.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Arturia DrumBrute

• Twee soorten kick bieden een fantastische kracht in de lage uiteinden
  • Krachtige en flexibele sequencer
  • Makkelijk te gebruiken
  • Stevig gebouwd
  • Kan geluidsparameters niet opslaan of automatiseren
  • Geluiden komen er niet altijd even goed uit
  • Tuning knoppen doen weinig bij sommige drums

Ontwerp

De DrumBrute is ondergebracht in een chassis dat de grootte en het ontwerp van de MiniBrute synthesizer van het bedrijf nabootst. De DrumBrute bevat 12 synthesizersporen met in totaal 17 drum- en percussiegeluiden. Elk van deze 12 tracks wordt begeleid door een aanslaggevoelige rubberen pad voor het afspelen van het bijbehorende geluid, samen met een reeks van roterende knoppen voor het vormgeven van het geluidskarakter.

arturia drumbrute review synthesizer

Langs het midden van de machine maakt een rij van 16 rubberen knoppen het mogelijk om step sequences van patronen te maken en deze ‘offline’ of tijdens het gebruik van de sequencer aan te passen.

Net als bij andere recente hardware-aanbiedingen heeft Arturia een goede balans gevonden tussen digitale en analoge I/O op de DrumBrute. In termen van uitgangen, krijgen we een 1/4-inch hoofduitgang samen met 12 individuele mini-uitgangen, een voor elk van de drumtracks (anders dan de open en gesloten hats, die een output delen) en een metronoom out. Er is ook een hoofdtelefoonuitgang, met zowel mini en 1/4-inch uitgangen en een speciale volumeregeling.Arturia DrumBrute Review aansluitingen

Op het synchronisatiefront heeft de DrumBrute MIDI in en out poorten, samen met een USB-aansluiting die MIDI/synchronisatie-informatie kan verzenden en ontvangen en gebruikt kan worden om instellingen en patronen aan te passen en te bewerken met behulp van de gratis MIDI Control Center software van Arturia.Er zijn ook mini clock in en out poorten, die kunnen worden ingesteld om 1PPS, 2PPQ, DIN24, DIN48 signalen te verzenden/ontvangen voor synchronisatie met een verscheidenheid aan hardware units. Tot slot rondt een stroomingang voor de meegeleverde adapter de aansluitingen van het achterpaneel af.

Van links naar rechts heeft de DrumBrute twee kick engines, een snare, een clap, rim/clave, gesloten hat open hat, hoge tom/conga, lage tom/conga, bekken/reversebekken, maracas/tamboerijn en een synth perc geluid, dat Zap wordt genoemd.

Het is de moeite waard om in deze Arturia DrumBrute review op te merken dat, hoewel men ervan uit kan gaan dat geluiden die een sectie delen, zoals de rim en clave, alleen gebruikt kunnen worden op ‘een van beide/of’ manier, het eigenlijk mogelijk is om beide in één keer te sequencen. Terwijl zowel de rim als het clave-geluid de bedieningselementen van het voorpaneel en dezelfde output delen, is het mogelijk om beide op dezelfde stap te sequencen en ze tegelijkertijd te laten spelen. De uitzondering hierop zijn de gesloten en open hats, waarbij de eerste altijd de tweede verstikt, ondanks het feit dat ze individuele pads en bedieningselementen op het voorpaneel hebben.

Gebruik

Op het gebied van workflow is de DrumBrute zeer intuïtief en houdt het grootste deel van zijn parameters vooraan en gemakkelijk toegankelijk. We haalde tijdens deze Arturia DrumBrute review het instrument uit de doos en doken er direct in om te zien hoe ver we konden komen zonder dat we de handleiding hoefden te raadplegen. Bij deze Arturia DrumBrute review waren het slechts enkele van de diepere rangschikking en synchronisatie-instellingen die ons uiteindelijk naar de instructies hebben doen reiken. We moeten toegeven dat veel ervaring met andere drummachines en x0x-stijl sequencers wel helpt, maar vrijwel alles is hier goed gepositioneerd en duidelijk gelabeld, en zelfs de meer unieke functies zijn gemaakt om redelijk zelfverklarend te voelen.

arturia drumbrute review

Zoals eerder in deze Arturia DrumBrute review gezegd, kunnen drumpatronen ofwel worden ingevoerd met behulp van de 16 step knoppen of live opgenomen worden, door op record te drukken en de pads te spelen. Het is belangrijk om op te merken dat de recordmodus standaard beats auto-kwantificeert naar de step sequencer, in plaats van het vastleggen van een echt ‘live’ optreden. Het is echter mogelijk om het kwantificeren uit te schakelen door op shift en record te drukken voor personen die graag lossere sequenties willen creëren.

De stepsequencer is toegankelijk door op de step-knop te drukken, naast een accent modus, die het mogelijk maakt om accenten in te voeren op een per-track basis. Sequenties kunnen worden gedupliceerd en uitgebreid worden tot 64 stappen, terwijl een Last Step-functie het mogelijk maakt om de lengte van de sequenties eenvoudig in te korten.

Met een druk op de Shift knop kan de gebruiker kiezen uit een reeks van vijf handtekeningen, variërend van 1/8 tot 1/32. Door een stap ingedrukt te houden en aan de Swing draaiknop te draaien, is het mogelijk om individuele beats een beetje van het raster af te drukken, waardoor patronen fijn afgesteld kunnen worden. Ondertussen helpen de Copy en Erase knoppen om het algemene proces van patrooncreatie en -bewerking te versnellen, terwijl de Solo en Mute modi gebruikers in staat stellen om tracks in en uit te schakelen.

Goedkoopste Arturia DrumBrute Review

Een van de meest interessante functies van de DrumBrute is de Polyritm-modus. Met deze ingeschakeld, kunnen sequentielengtes onafhankelijk van elkaar worden ingesteld voor elke track, waardoor het gemakkelijk is om te experimenteren met meer ongebruikelijke ritmische patronen en maatsoorten.

De sectie Pattern Effects maakt het mogelijk om patronen nog meer te mixen. Hier hebben vind je een Swing draaiknop terug, die ofwel globaal kan worden toegepast, ofwel individueel kan worden ingesteld voor elke track door de Current Track knop in te schakelen. Daarnaast is er een Randomness control, die gebruikt kan worden om de kans te vergroten dat willekeurige beats in een patroon worden geïntroduceerd. Ook dit kan globaal worden toegepast of aan elke track afzonderlijk toegevoegd worden om bijvoorbeeld subtielere variatie in topline of snare patronen te introduceren.

Tot slot maken vier Step Repeat knoppen het mogelijk om snelle ‘rolls’ toe te passen tijdens het opnemen met behulp van de drumpads, hits tot vier keer herhalen op een step en ook on-the-fly, glitch-achtige herhalingen toe te voegen aan de hele beat, bij divisies tussen 1/4 en 1/32.

De signaalketen van de DrumBrute wordt afgerond met een dubbele Steiner Parker-filter. Deze beschikt over draaiknoppen voor cut-off en resonantie, samen met knoppen om over te schakelen naar HPF mode (van de LPF standaard) en het omzeilen van het filter. Het is een mooi, vloeiend klinkend filter; de resonantie is niet bijzonder wild, hoewel dit wellicht een beetje een zegen is voor degenen die van plan zijn om de machine op het podium te gebruiken en geen PA-systemen willen opblazen.

arturia drumbrute kopen

Als we willen muggenziften tijdens deze Arturia DrumBrute review, zouden we zeggen dat het fijn zou zijn geweest om nog een paar effecten te zien in deze master stage – een analoge drive circuit, of misschien wat reverb of delay zou geweldig zijn. Maar dit zijn meer wensen in plaats van kritiek. Gezien de prijs van minder dan €400 is er al een indrukwekkende hoeveelheid functies aanwezig en het zou niet eerlijk zijn om nog meer te eisen.

De enige opmerkelijke zwakte van de DrumBrute in vergelijking met zijn belangrijkste rivalen in deze prijsklasse, is dat hij niet toestaat dat geluidsparameters worden opgeslagen in de machine, zoals de Motion Sequencing op de Electribes van Korg, of worden geautomatiseerd vanaf een externe bron via MIDI CC, zoals mogelijk is met de TR-8 van Roland.

Als je bijvoorbeeld de toonhoogte van een drum halverwege de sequentie wilt veranderen, is de enige optie om de bijbehorende besturing in realtime te wijzigen. Dit is begrijpelijk voor een analoog instrument tegen deze prijs en persoonlijk genieten we van de hands-on aanpak van het instrument, dus het probleem is in onze ogen niet heel groot. Er zullen ongetwijfeld wel wat lezers zijn voor wie dit gebrek aan automatisering echter een dealbreker zal zijn. Hoe dan ook, het is zeker iets om in gedachten te houden.

Patronen, liedjes en de MCC

De DrumBrute is in staat om tot 64 patronen (bijv. sequenties van maximaal 64 stappen) op te slaan en op te roepen over zijn vier geheugenbanken. Het instrument beschikt ook over een zangbank, waarmee assortimenten van patronen aan elkaar kunnen worden vastgekoppeld om langere arrangementen te maken. Het ingebouwde geheugen heeft ruimte voor 16 nummers, die elk een keten van maximaal 16 patronen kunnen bevatten die overal in de vier geheugenbanken van de DrumBrute zijn geselecteerd.

Arturia DrumBrute Review

De gratis MIDI Control Center (MCC) software van Arturia maakt het mogelijk een onbeperkt aantal patronen en liedjes op te slaan op een hostcomputer, die kan worden geüpload naar het geheugen van de DrumBrute wanneer het via USB wordt gesynchroniseerd. De MCC maakt het ook mogelijk om patronen te bewerken op een DAW-achtige sequencer layout.

Het voelt dan tijdens deze Arturia DrumBrute review wel alsof het afbreuk doet aan het leuke, hands-on karakter van de hardware, maar het kan handig zijn voor diegenen die lange of complexe sequenties willen bewerken. De MCC maakt het ook mogelijk om een verscheidenheid aan ‘under-the-hood’ parameters aan te sturen, zoals het selecteren van het type berichten dat via de Clock Sync-poorten wordt verzonden, het veranderen van het MIDI-kanaal van het apparaat en het instellen van de MIDI-noten die overeenkomen met elke drum.

Geluidskwaliteit

In grote lijnen zijn de klanken vol en leunen ze naar de grimmigere uiteinden van het elektronische muziekspectrum. De hats en bekkens hebben een niet-onaangename, rasperige, metalen kwaliteit. Het reversebekken is bijzonder goed; ideaal voor het toevoegen van een beetje groove en het bouwen van drumloops, hoewel het een lichte schande is dat het geen eigen decaycontrole onafhankelijk van het hoofdbekken heeft.

De rim/clave en toms/conga’s zijn strak en krachtig, met een echt klassiek Roland gevoel. Zap biedt voor de rest een attackzwaar synth perc geluid met een vegende pitch envelop. Met alleen pitch, level en decay besturingen is er geen overvloed aan klankvormingspotentieel, maar het is nog steeds een leuke toevoeging en geweldig voor het toevoegen van een beetje melodische smaak aan beat loops.

drumbrute kopen arturia drumbrute review

Zoals vaak het geval is met synth drummachines, zijn de snare en clap waarschijnlijk de zwakste van de geluiden. Dat wil niet zeggen dat ze niet genoeg bieden – de clap kan variëren van strak tot vrij langgerekt met een fatsoenlijk toonbereik en de snare in het bijzonder heeft tal van bewerkingsopties, met volume, toon en decaycontroles voor het ‘snap’ attack element, samen met algemene toon en volume draaiknoppen.

Door hun aard kunnen gesynthetiseerde claps en snares echter een beetje dun klinken in vergelijking met de multilaags, gesamplede drumhits die we gewend zijn te horen in moderne producties. En je zult waarschijnlijk een beetje drive, reverb of een strakke delay moeten toevoegen aan deze om ze boven de mix uit te laten komen, waarvan er geen enkele beschikbaar is in de DrumBrute.

De twee kicks zijn echter de troef van de DrumBrute. Elk heeft een duidelijk geluidskarakter en de twee passen heel mooi bij elkaar. Kick 1 beschikt over een krachtige pitch envelop en een scherpe attack, die beide kunnen worden gecontroleerd door de impact en sweep draaiknoppen. Er zijn ook decay, pitch en level besturingen, waardoor het mogelijk is om alles van strakke, up-front kickgeluiden tot vuile, Grime-achtige hits met een overdreven kracht te creëren. Kick 2 is meer subzwaar, met een diep, afgerond laag uiteinde.

Er zijn alleen decay, pitch en level besturingen voor deze, maar ze bieden genoeg tonale vormgeving om het gamma van donderende techno kicks naar dreunende hip-hop-stijl 808 bas te draaien.

Conclusie van de Arturia DrumBrute

arturia drumbrute review kopen synthesizer

Onze conclusie is dat de DrumBrute uitstekend presteert voor zijn prijs. Hij heeft een uitgebreid aanbod van kwalitatieve geluiden, met een geluidskarakter dat zich onderscheidt van zijn belangrijkste rivalen.

De diepe en creatieve sequencing mogelijkheden zijn echter het echte hoogtepunt, en in combinatie met de vloeiende workflow, maken ze het een grote bron van creatieve inspiratie. Onze complimenten aan Arturia om dit alles voor elkaar te krijgen.

We hopen dat je hebt genoten van deze review. Laat ons hieronder weten wat jij van dit apparaat vindt!

Onderscheidend geluidskarakter

De DrumBrute presteert uitstekend voor zijn prijs. Hij heeft een uitgebreid aanbod van kwalitatieve geluiden, met een geluidskarakter dat zich onderscheidt van zijn belangrijkste rivalen. De diepe en creatieve sequencing mogelijkheden zijn echter het echte hoogtepunt, en in combinatie met de vloeiende workflow, maken ze het een grote bron van creatieve inspiratie.

Gebruikers Beoordeling: Wees de eerste!