Roland TD-11KV review

• Gaasvellen klinken geweldig. Geschikt voor dubbele pedalen. De TD-11-module is goed geplaatst en werkt intuïtief.
Nadelen:
  • Geluiden zijn iets minder aan de randen van de drums.

Ons oordeel: De Roland TD-11KV is een onomwonden compact drumstel dat, ondanks het kleine formaat, nog steeds krachtig is en bewonderenswaardig klinkt. De gaasvellen zijn het extra geld zeker waard.

»» bekijk hier de prijs & gebruikersreviews »

Roland TD-11KV review

Roland’s vlaggenschip, de module TD-30KV, was de eerste van de V-Drums met de fantastische SuperNATURAL en Behaviour Modelling geluidmanipulatie. Nu heeft Roland twee modules ontwikkeld met dezelfde fantastische geluidstechnologie en razendsnelle sensorrespons.

Ieder van de modules gaat gepaard met twee gloednieuwe drumstellen – de TD-11K en TD-11KV in de serie V-Compact, en de nieuwe Tour Series met de TD-15K en TD-15KV.

Opbouw

Deze review betreft de Roland TD-11KV die, net zoals de iets betaalbaardere TD-11K, draait rondom de nieuwe tactisch zwarte TD-11 drummodule en het reksysteem MDS-4V. Naast de nieuwste geluidstechnologie is de module ook voorzien van talloze extra’s zoals een Ritmecoach, USB-poorten, complete V-Edit, instelbare omgevingen, voorgeprogrammeerde nummers, Quick Record, en ga zo nog maar door – en kan zich zo makkelijk meten met de functies van de TD-9.

Roland TD-11KV elektrisch drumstel reviewHet enige voordeel van de duurdere Roland TD-11KV zit het in de compleet herontworpen gaasvellen van de PDX-pads, en de geavanceerde ride- en crashbekkens met meerdere zones.

Beide rekdelen van de MDS-4V zijn van standaardlengte, maar de centrale dwarsbalk van het H-vormige frame is veel korter (ongeveer 25cm), zodat je een soort driehoekig rek overhoudt dat veel minder ruimte opeist. De drumhouder wordt ook gebruikt voor de TD-4 V-Compact Series, maar daarbij werd de drummodule (een TD-4) midden op de daadwerkelijke dwarsbalk geplaatst. Dit leek gek, vooral omdat een deel van de module verborgen ging achter de twee kleine toms, waardoor je er tijdens een nummer lastig mee kon werken.

Net zoals bij de andere V-Drums heeft Roland de module bevestigd aan de linkerkant van het rek, net onder de pad van de hi-hat.

De springerige kleine KD-9 kick is extreem stevig en past perfect tussen de twee centrale balken van het rek, ook al is hij niet zo grandioos als die van de TD-30KV. De kop zelf is gemaakt van stevige geweven stof, met precies de goede hoeveelheid dempend materiaal om een goede pedaalrespons te geven. Fans van dubbele pedalen zullen blij zijn om te horen dat de kickpad is ontworpen om tweevoudig gebruik te ondersteunen, en de pedaalklem zelf is breed genoeg om te zorgen dat beide hamers perfect zijn uitgelijnd.

De knoppen van de TD-11, speciaal ontworpen om makkelijk en snel te gebruiken te zijn, vallen makkelijk binnen het bereik van de gebruiker en zijn er in alle vormen en maten – afhankelijk van het belang en gebruiksgemak. Een drumstel kies je, bijvoorbeeld, ofwel met het bekende selectiewiel, waarmee je snel door alle menu’s en schermen kunt navigeren, ofwel met de grote Drumstelknoppen.

Roland TD-11KV

Voor de meeste functies, zoals de metronoom of muziekspeler, hoef je alleen maar een knop in te drukken om te starten of stoppen. Een enkele druk op de knop is voldoende om de Snelle Opname-modus te activeren, al moet je nog een slag op de pad of een druk op de Afspeelknop geven om de opname te beginnen. De drie drukknoppen, onder het LCD-scherm, corresponderen met iconen die worden weergegeven in de verschillende menu’s, waardoor je snel en met kinderlijk gemak kunt bewerken.

Er zitten twee soorten USB_poorten op de TD-11 (beide aan het uiteinde van de module) – één is van het type B, speciaal ontworpen om te verbinden met een computer (Mac of PC) die de TD-11 herkent als een audio in- en outputapparaat en manier om te communiceren.

De andere USB-poort is ontworpen om een geheugenstick of flashdrive te ontvangen, die de gebruiker kan benutten om een back-up te maken van de TD-11 of om nummers van het type MP3 of WAV af te spelen via de TD-11. Voorheen konden de TD-modules met deze functie alleen nummers aanspreken als die opgeslagen in de root-map van het opslagmedium. Nu kunnen alle muziekdata worden georganiseerd in folders (om bijvoorbeeld albums te maken), waarbij iedere folder tot 100 individuele nummers kan bevatten.

Als oefeninstrument is de TD-11 extreem goed uitgerust. Zo is er een coaching-functie die de gebruiker laat opwarmen, en helpt om de polsen los te maken voor verschillende oefenroutines en uitdagingen zoals ’time check’, waarbij jouw stokken de strijd aangaan met de gevreesde metronoom. Aan het eind van iedere oefening wordt een score toegewezen.

Dan is er nog de ‘quiet count’, waarbij de metronoom voor verschillende periodes uitvalt en een score geeft aan het eind van ieder deel – een prima manier om een gevoel van timing aan je spel te geven. Verdere oefeningen en lesprogramma’s zijn te krijgen in de vorm van de uitstekende en hoogst aan te raden DT-1 V-Drums Tutor-software, los te krijgen voor zo’n €50.

Hands-on

Nadat je de gaasvellen pads en module op het rek hebt gezet en ingeschakeld kun je meteen van start met het laatst weergegeven drumstel. Het geluid is over het algemeen meteen indrukwekkend, en de respons van de gaasvellen is gewoonweg fantastisch.

Roland TD-11KV review elektrisch drumstel

Een voorbeeld van een drumstel dat de complete mogelijkheden van de dubbelzonige sensors benut: de ‘Reggae+Timbale’, die timbalen toevoegt aan het midden van de toms en koebellen en andere percussie toewijst aan de randen – fantastisch om wat ingewikkelde en interessante ritmes op te stellen. De percussieset ‘Latin’ is ook sterk om goede ritmes te bouwen, en geweldig om onafhankelijkheid te ontwikkelen.

Als je een iets ‘conventionelere’ akoestische kit hebt geselecteerd geeft de rand van iedere tom daadwerkelijk de klank van een metalen drumrand, maar er zijn momenten waarop een akoestische drum zou ringen waarbij het effect precies hetzelfde is.

Het is makkelijk om het complete drumstel of individuele geluiden aan te passen, met dank aan de duidelijke menu’s op basis van iconen. De combinatie van het intuïtieve scherm en de goed geplaatste knoppen zorgt dat je zonder te pauzeren allerlei veranderingen kunt aanbrengen op het laatste moment. Neem bijvoorbeeld het verwisselen van de snare: druk op Menu, sla op de pad die je wilt veranderen, ,selecteer de nieuwe drum met het selectiewiel, druk op Exit – en je hebt een nieuwe snare! Simpeler kan haast niet.

De respons en extra functie die je krijgt van de polsvriendelijke gaasvellen van de Roland TD-11KV kosten wat extra, maar nu dat we beide drumstellen hebben getest denken we dat dit het geld meer dan waard is.

8.5 Totale Score
Krachtige compact drumstel

De TD-11KV is een onomwonden compact drumstel dat, ondanks het kleine formaat, nog steeds krachtig is en bewonderenswaardig klinkt. De gaasvellen zijn het extra geld zeker waard.