Alesis DM7X Kit review

Voordelen:
  • Pakt veel extra’s in een verpakking van minder dan €600. Goed geluid, respons, en componenten.
Nadelen:
  • Bekkens vervagen erg snel.

»» bekijk hier de prijs & gebruikersreviews »

Alesis DM7X Kit review

Vroeg in 2011 kondigde Alesis haar competitief geprijsde DM7 USB-drumstel aan. Naast de USB-interface was een van de belangrijke eigenschappen van dit drumstel, en eigenlijk van bijna ieder product van Alesis, de lage prijs. De nieuwe Alesis Dm7X Kit geeft meer pads en functies voor het bekende bescheiden bedrag.

Opbouw

Zoals het lettertje ‘X’ al doet denken is de Alesis DM7X Kit een uitgebreide en verbeterde versie van Alesis’ product in het middensegment, de DM7. Dit nieuwe drumstel bevat extra nummers, dubbelzonige drumpads, rembare bekkenpads, en een aantal oefenings- en trainingsprogramma’s. Alesis maakt twee opstelling in combinatie met de nieuwe module – de DM7X Kit (die wij hebben gereviewed) en zijn kleine broertje, de DM7X Session Kit.

elektronisch drumstel Alesis DM7X KitHet drumstel dat wij kregen, opgebouwd rondom de opnieuw ontworpen DM7X-module, is erg compleet; je krijgt vijf 8″ dubbelzonige drumpads, vier 10″ enkelzonige bekkenpads en een ‘variabel’ hi-hat controllerpedaal. Daarbij zit ook een compleet drumrek met telescopische bekkenstatieven, een Alesis Stealth kcikpad, en een stevig ogend Pro X kickpedaal.

Iedere drumpad is opgebouwd uit een basis van ABS, afgedekt met een rubberen sluiting. Daartussen ingesloten zit een laag sponzig, impactabsorberend materiaal dat de Piezo-sensoren beschermd en ondertussen een respectabele stokrespons geeft.

De compacte kickpad, Stealth, is direct aan zijn pedaal te klemmen met een zijlingse bout. Omdat hij zo compact is kan hij ook slechts een enkele hamer ondersteunen – liefhebbers van dubbele pedalen zouden een extra pad moeten kopen.

Afgezien van ’tom4′ en ‘crash2’ is iedere pad aan te sluiten aan de Alesis DM7X Kit ‘Advanced Drum Sound Module’ met behulp van een enkele kabel van type D, wat het installeren makkelijker zou moeten maken. Twee losse kabels worden meegeleverd om volledig gebruik te maken van de extra inputs van de module voor de twee extra pads.

Achteraan vinden we niet alleen een USB-poort, maar Alesis heeft ook gedacht aan de twee vijfpins Din-aansluitingen voor MIDI In en MIDI Out. Dit zal welkom nieuws zijn voor degenen met oudere MIDI-instrumenten, drummachines en geluidsmodules, en die ze willen aansluiten zonder behoefte aan speciale adapters.

Alesis DM7X Kit elektrisch drumstelOp het eerste gezicht komt het bovenpaneel van de DM7x-module misschien te ingewikkeld over. De meeste besturingselementen hebben echter een enkele functie, waardoor je niet door eindeloze menu’s hoeft te zwoegen. De 12 drukknoppen van het onderste deel geven een grafische weergave van het drumstel. Deze geven de gebruiker snel toegang om stemmen/geluiden toe te wijzen aan een specifieke pad of om de parameters van ieder onderdeel aan te passen.

Daarnaast licht ieder van deze ‘drumstel‘-knoppen op wanneer je erop slaat, wanneer het corresponderende onderdeel wordt aangeslagen, of wanneer een van de inbegrepen nummers een bepaalde pad aanspreekt tijdens het afspelen. Als de module zich in bewerkingsmodus bevindt licht de pad die wordt bewerkt continu op, zelfs als een nummer aan het afspelen is.

Een functie die je niet buiten de elektrische drums van Alesis zult vinden is de ‘Pad Song Switch’-functie, waarmee je ieder van de pads of knoppen op het bovenpaneel kunt gebruiken om een nummer te beginnen. Ideaal voor een ‘hands-free’ optreden, maar omdat dit ook het nummer een halt toeroept is voorzichtigheid geboden.

Hands-on

Alesis beweert dat je het geheel in minuten kunt instellen, maar in de praktijk duurde het ruim een half uur voordat we van start konden. Terwijl we door de voorgeladen nummers bladeren is de eerste indruk goed. Sommige nummers lijden weliswaar aan pijnlijke sprongen en vibraties, maar ze zijn allemaal strak en helder – meer dan genoeg om de meeste muzikale stijlen te behagen.

Alesis DM7X Kit review elektrisch drumstel

De bekkengeluiden vallen een beetje snel weg voor onze smaak, maar er zijn wat indrukwekkende drumgeluiden – vooral met wat geloofwaardige snares. De variabele hi-hat controller en enkele van de gewoonlijke hi-hat functies op ieder van de bekkenpads (waaronder de hi-hat) zijn effectief. Na een paar slagen zijn de tekortkomingen van de bekkensamples al snel vergeten.

Hierbij helpt het triggergedrag en de stokrespons van de dubbelzonige pads, die de drums een akoestisch-achtig realisme geven. Het veranderen van het geluid van iedere pad kost slechts drie drukken op de knop: sla op de pad( of druk op de bijbehorende pad-knop bovenop de DM7X-module), druk op ‘voice’ en de omhoog/omlaagknop om het nieuwe geluid te vinden, en sla de veranderingen op – makkelijk.

Het scherm is helder en duidelijk, en laat net genoeg informatie zien om te zorgen dat je niet wordt doodgegooid met overbodige, verwarrende plaatjes. Bovenop de LCD zie je het tempo, waarbij verandering in de BPM-waarde van een nummer direct worden getoond. Als een nieuwe wordt gekozen tijdens het afspelen van een nummer gaat hij verder aan het einde van de maat zonder pauze – geweldig voor optredens.

6.5 Totale Score

Gebruikers Beoordeling: 2.91 (23 votes)