Clavia Nord Drum 3P review

• Video

De Clavia Nord Drum 3P kopen?

Het is vaak zo wanneer je ergens lang opgewacht hebt, dat wanneer je het eindelijk kan proberen het een teleurstelling is. Hier maakte we ons een paar jaar geleden zorgen om bij de Nord Drum 3P.

We hadden toentertijd de vorige versies helemaal niet zo uitgebreid gebruikt, maar de korte tijd dat we ermee spendeerde zorgde er direct voor dat we er verliefd op werden. Dus toen de derde generatie van de beatbox van Clavia uitgebracht werd, wisten we dat we hem direct moesten uitproberen.

De grote verrassing was de aankondiging van de 3P. Je hoeft niet te raden waar de P voor staat, aangezien Clavia alleen een paar pads aan de module vast had gemaakt. Het voelt daardoor niet meer dat de Nord Drum een geluidsmodule met pads als optionele extra is, maar lijkt en is duidelijk een volledig op zichzelf staand instrument. In deze Nord Drum 3P review zullen we bespreken wat dit drumcomputer zoal te bieden heeft.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Nord Drum 3P

• Eindelijk geïntegreerde pads
  • Kleine, compacte afmetingen
  • Robuuste behuizing
  • Eindeloze geluidsopties
  • 3,5 mm koptelefoon aansluiting is niet de meest flexibele optie; een 1/4-inch aansluiting was beter geweest
  • Pads zijn wat klein

Eerste indruk van de Nord Drum 3P

Onze eerste indruk was verrassing; het instrument is veel kleiner dan je zou denken wanneer je de doos ziet. De solide metalen behuizing van de 3P is minder dan 30 cm in zowel de breedte als diepte en ondanks het hoogwaardige materiaal dat gebruikt, weegt maar zo’n 2 kg. Het apparaat is super dun en personen die bekend zijn met de vorige Nord Drums, zal opvallen dat het padgedeelte van de 3P erg veel op de Nord Pad lijkt. Als we hem zouden vergelijken met de Roland SPD-SX en Alesis SamplePad Pro, dan kan je bijna twee 3P-instrumenten in elk van de concurrenten plaatsen.Beste Nord Drum 3P Review

Het geïntegreerde multipad reageert net als het op zichzelf staande apparaat erg goed en door de gevoeligheid van de pads aan te passen zal iedere speler wel een passende instelling vinden. De dichtheid en het gevoel van de pads lijkt erg op de rubber op hout bevestigde oefenpads.

Nord geeft aan dat het mogelijk is om alleen met je handen te spelen, maar zelfs met de gevoeligheid op maximum en de Padmodus ingesteld op hd (hand), moet je aardig hard op de pads slaan. Meer gevoeligheid was dus fijn geweest. Als je de 3P echter stil wilt gebruiken, dan kan je ook gebruik maken van de padfunctie in de Nord Beat app.

Verbindingen

Wat grotendeels mist bij de connectiviteit van de 3P, is een volledige toevoeging van trigger ingangen. Er is alleen een Kick trigger ingang. Misschien is dit gedaan om de relevantie van de standaard module versie te behouden, welke triggerpoorten voor alle zes kanalen heeft. Alhoewel het een Kick-ingang genoemd wordt, ben je niet alleen gelimiteerd tot het activeren van kicks, aangezien andere geluiden ook geactiveerd kunnen worden met elk soort pad of klokapparaat. Een mooie toevoeging van Nord, is dat zodra een trigger verbonden is met een Kick-ingang, deze ook profiteert van dynamische aanpassingen die je maakt met de Pad gevoeligheids- en snelheidsbesturingen.

Goedkope Nord Drum 3P Review

De signaalstroom van de 3P is grotendeels onveranderd vergeleken met de vorige versie. Dit is prima, aangezien hier ook niks mis mee was. Drie primaire gebieden maken samen de synthesebron: Noise, Tone en Click. De signaalstroom heeft ook distortion, EQ, ring mod en twee nieuwe effecten; reverb en delay. Met het Tone-gedeelte heb je besturingen voor het selecteren en aanpassen van de golf, waarbij je de keuze hebt uit verscheidene subtractieve synthese golfsoorten, FM, bekken en resonantiegolven. Het Noise-gedeelte is in essentie een witte ruis generator, gevolgd door filter en resonantiebesturingen. Tot slot is het Click-gedeelte waar je transienten zal vinden; een verscheidenheid aan gefilterde ruis golfvormen en korte pulsen, zullen wanneer je deze combineert met de Tone- en Noise-gedeeltes je een enorme hoeveelheid geluidsmogelijkheden geven.

clavia nord drum 3p review

Het enorme pluspunt op dit gebied, is dat de werkstroom nagenoeg naadloos is. Je zal zeer waarschijnlijk alleen de handleiding erbij pakken om bepaalde afkortingen van het led-scherm te bevestigen, maar afgezien van dat is het aanpassen en creëren van nieuwe geluiden snel en makkelijk.

Het geluid

clavia nord drum 3p review percussie

De grootste sterktes van de 3P vind je terug in het geluid; deze biedt zoveel karakter. Daarmee willen we uiteraard niet zeggen dat andere drumcomputers dit niet doen. We zijn bekend met de 808/909 vernieuwingen van Aira, maar de 3P biedt waarschijnlijk de perfecte toon voor de vorm. Daarmee willen we echter niet zeggen dat je geen 808-kick kan verbinden met de Nord als je dat wilt.

Hij verslaat de concurrentie ook op het gebied van flexibiliteit in deze Nord Drum 3P review; zijn stevige, compacte behuizing maakt hem erg geschikt voor integratie met een live opstelling en hij is ook perfect voor thuis in een studio met zijn relatief diepe percussie geluidsontwerp, onboard effecten en makkelijke werkstroom. Je eigen geluiden helemaal zelf ontwerpen is altijd beter dan samples en presets gebruiken.

clavia nord drum 3p review

Conclusie van deze Nord Drum 3P review

De geïntegreerde pads in combinatie met sequencing in de Nord Beat app maken dit de ideale drumtool voor alles.