Roland TD-17KVX review

• Video's

De Roland TD-17KVX kopen?

Recentelijk heeft Roland een flinke hoeveelheid nieuwe producten uitgebracht. Tijdens de NAMM presenteerde een aantal interessante modellen in hun hybride serie (de indrukwekkende TM-6 Pro en innovatieve RT-Mics). Maar tijdens hun eigen evenement in mei werd de aandacht weer gericht op de V-Drums, met de introductie van de TD-17 serie. Dit is een ‘middenklasse’ kit, die op het oppervlak een hoop lijkt te bieden om hem de stempel ‘waarde voor je geld’ te geven. Hij is beschikbaar in drie verschillende configuraties met nieuwe pad ontwerpen, geluiden uit hun vlaggenschip TD-50 module en ook bluetooth naast de mogelijkheid om je eigen samples te importeren. In deze Roland TD-17KVX review zullen we de nieuwe serie bespreken.

De slogan van Roland is ‘We design the future (wij ontwikkelen de toekomst)’ en we kunnen wel zeggen dat ze de manier waarop wij over elektrische drumstellen denken veranderd hebben. Sinds het eerste elektrische drumstel tot nu zijn we gegaan van verwarring en ongemak naar alledaagse oplossingen voor oefenen, productie en optreden.

Het bericht dat Roland wil overbrengen met de TD-17, is dat elektronische drums niet moeten voelen als een compromis voor personen die leren en beter worden. Daarom komt Roland voor deze serie met de slogan ‘Become a better drummer, faster (word sneller een betere drummer)’. De module en pad updates lijken dit te bieden, met vinkjes voor speelbaarheid, geluidskwaliteit en functionaliteit, wat we eigenlijk vandaag de dag ook standaard verwachten van Roland. Wat er allemaal nog meer geboden wordt, ontdek je in deze Roland TD-17KVX review.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Roland TD-17KVX

• Geweldig(e) ontwerp en geluiden
  • Goede verhouding prijs/kwaliteit
  • Aanpasbaarheid
  • Te verbinden met bluetooth
  • Voelt bijna als een akoestisch drumstel
  • Bassdrumpedaal niet inbegrepen
  • Meegeleverde audiokabel is erg kort
  • Drumsticks die worden meegeleverd zijn van hout

Vernieuwingen en modellen

Voor deze Roland TD-17KVX review hebben we het duurste model opgestuurd gekregen, wat betekent dat we alle nieuwe functies uit kunnen testen. Naast de PDX-8 tompads van mesh, zijn er twee CY-12C crashbekken pads, plus een CY-13R ridebekken. Daarnaast is er nog de volledig nieuw ontworpen PDX-12 snarepad, welke een groter 12-inch speeloppervlak biedt dan de PDX-8 (wat een 10-inch en geen 8-inch pad is). Ook heeft de snarepad een verhoogde rand om je een meer ‘akoestisch’ gevoel te geven tijdens het spelen.

Roland TD-17KVX review elektronisch drumstel kopen

Vervolgens is er de 12-inch VH-10 hihat, een enkel pad ontwerp waarmee Roland hun hatpads bevestigd op standaards voortzet en de KD-10 basdrumpad, welke akoestisch minder lawaai moet maken dan de vorige KD-9. Als dat nog niet genoeg nummers en initialen zijn, houd er dan rekening mee dat er nog twee andere modellen zijn.

De TD-17K-L is het instapmodel, welke de pad updates achterwege laat en alleen een snare van mesh heeft (alle tompads zijn rubberen PD-8A modellen en de hihats zijn de oude, maar nog steeds populaire CY-5). Je krijgt uiteraard wel de nieuwe module die gebaseerd is op de TD-50, maar de bluetooth connectiviteit is verwijderd.

elektronisch drumstel kopen roland td-17kvx review

Tussen dit instapmodel en het duurste model die we tijdens deze Roland TD-17KVX review bespreken, is er nog de TD-17KV. Deze gebruikt dezelfde CY-8 en CY-5 bekken-/hihatpads als het instapmodel, maar voor de hogere prijs krijg je een bijgewerkt snarepad, dezelfde mesh toms als het reviewmodel en Bluetooth functionaliteit. Nu we duidelijk aan hebben gegeven wat je krijgt per model, wordt het nu tijd om te kijken hoe het duurste model presteert.

Gebruik van de Roland TD-17KVX

Het eerst een meest vervelende onderdeel van een elektronisch drumstel opstellen, is het racksysteem in elkaar zetten. Jammer genoeg kan dit niet leuker gemaakt worden, maar zodra je dit achter de rug hebt hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Het racksysteem is stevig en alle kabels hebben een kleurcode, zodat je niet hoeft te stuntelen met aansluiten.

Roland TD-17KVX review V-drums elektronisch drumstel

Laten we het eerst eens gaan hebben over de module in deze Roland TD-17KVX review. De gewoonte van Roland de laatste jaren, is om de trend van meer is beter niet te volgen op het gebied van de hoeveelheid klanken die geboden worden. Het idee hierachter, is dat de meeste drummers een handvol favoriete preset kits en geluiden zal vinden en tussen deze zal schakelen, in plaats van dat ze honderden extra geluiden nodig hebben die ze toch niet gebruiken. Pluspunten voor het vertrouwen dat Roland in zichzelf heeft en ondanks dat we in het begin sceptisch waren, lijkt het te werken.

Terwijl we naar de verschillende geluiden luisteren, valt ons direct op hoe kwalitatief ze allemaal zijn en we komen al snel tot de conclusie dat er genoeg geluiden geboden worden om aan te passen en mee te spelen.

elektronisch drumstel roland td-17kvx review

De TD-17 module is mooi schoon en vrij van verwarring gehouden, en alhoewel we de scherm/knoppen combinatie af en toe een beetje lastig vonden, zijn er ook genoeg dingen die beter en makkelijk gemaakt zijn. Dit is is vooral het geval wanneer je al gewend bent aan de terminologie en systemen van Roland.

Een klank selecteren en aanpassen is ongelofelijk intuïtief en we hoefden niet eens een handleiding erbij te pakken. Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd en gelabeld, met voldoende aparte schakelaars voor veelgebruikte functies, zoals stemmen, dempen en ambiance, EQ en volume. En door gebruik te maken van de cursor/enter knoppen zal je binnen een mum van tijd aan de slag zijn.

Afgezien van de geluiden is de ondersteuning van bluetooth en de mogelijkheid om je eigen samples te importeren het grootste nieuws. Die laatste mogelijkheid biedt Roland al erg lang bij hun hybride-serie en we zijn eigenlijk een beetje verrast dat het zolang geduurd heeft om dit toe te voegen.

Het bedrijf geeft aan dat ze hiermee gewacht hebben om ervoor te zorgen dat de hardware krachtig genoeg is om latency problemen te voorkomen. Zoals de Alesis Command Mesh echter heeft laten zien, doet de concurrentie dit al langer zonder problemen. We zijn desalniettemin blij dat Roland de mogelijkheid eindelijk biedt, want zoals je mag verwachten is dit proces erg makkelijk. 16-bit, stereo of mono, je kan elke .wav sample op een SD-kaart kopiëren en in de 100 geluidsslots van de TD-17 laden. Vanaf dit punt koppel je hem op dezelfde manier als ander geluiden, namelijk op een pad slaan en door het aanbod scrollen.

Beste Roland TD-17KVX Review

En dan is er nog bluetooth. Zoveel bedrijven hebben geknutseld met hun eigen systemen om je te laten jammen met je muziekcollectie via een app, maar deze oplossing is verreweg de beste. De apparaten koppelen en meespelen met onze Spotify-account was snel, foutloos en geweldig. Een extra bonus is dat je in de module ruimte vrij gemaakt is om je telefoon te plaatsen tijdens het jammen. Dit is duidelijk een tool en niet iets dat de plank misslaat, zoals het ook zou moeten.

elektronisch drumstel Roland TD-17KVX review

Conclusie van de Roland TD-17KVX

Het is geen betaalbaar instapmodel en ondanks dat er veel duurdere modellen beschikbaar zijn, is dit nog steeds een flinke investering.

De geluidskwaliteit, functies en speelbaarheid zijn echter een nieuwe maatstaf voor personen die op zoek zijn naar een V-Drums elektrisch drumstel die ze niet snel zullen ontgroeien.

Goede middenklasse elektrisch drumstel

De prijs van dit goede drumstel maakt dat het geen instapmodel is maar eerder de middenklasse. De geluidskwaliteit, functies en speelbaarheid zijn echter een nieuwe maatstaf voor personen die op zoek zijn naar een V-Drums elektrisch drumstel die ze niet snel zullen ontgroeien.

Gebruikers Beoordeling: 3.38 (34 votes)