Alesis Command Mesh review

• Video

De Alesis Command Mesh kopen?

De elektronische drumstel markt bestond vroeger uit maar twee merken, namelijk de Japanse giganten Yamaha en Roland. En deze twee namen komen ook bij veel potentiële kopers naar voren. De laatste tien jaar is dit deel van de drummarkt een slagveld geworden en dan voornamelijk in de instap en middenklasse prijsklassen, met voldoende opties voor een aantrekkelijke prijs.

Een bedrijf dat een serieuze concurrent is geworden, is Alesis. Ze bieden niet alleen producten om een graantje van de markt mee te pakken, maar beginnen langzaam aan een derde vertrouwde naam te worden. En daar is een goede reden voor, aangezien ze ons al verscheidene goede, maar betaalbare muziekuitrusting hebben geboden, zoals de 3630 compressor of de SR16 drumcomputer. Het zou dus niet als een verrassing moeten komen dat het bedrijf hun vaardigheden toepast op elektrische drumstellen.

Dit jaar wordt de bestaande Alesis Command bijgewerkt met mesh pads om een betere speelervaring te bieden. In deze Alesis Command Mesh review zullen we hem uitgebreid bespreken.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Alesis Command Mesh

• Geweldige prijs voor een mesh kit
  • Zeer goede pads
  • Groot aanbod aan geluiden
  • Uitstekende chrome stand
  • Makkelijk aan te passen
  • Een aantal kleine hardware eigenaardigheden
  • Geen dubbelzonige bekkenpads
  • Instructies voor installatie laten te wensen over
  • De elektronische controle box is in het begin moeilijk te doorgronden

Ontwerp

De Command Mesh valt precies tussen twee andere drumstellen met pads van mesh die Alesis aanbiedt in, namelijk de Surge en de Strike. De configuratie is een standaard vijfdelig plus bekken kit, met drie 8-inch tompads, een 10-inch snarepad en een 8-inch basdrumpad, welke ook een vel van mesh heeft.

drumstel alesis command mesh review

De snare en tompads zijn beide dubbelzonig, wat betekent dat aparte geluiden gekoppeld kunnen worden aan het vel en de rand van elke pad. Dit biedt al tot acht verschillende klanken uit alleen deze pads. Er zijn drie 10-inch bekkenpads (ride, crash en hihat), plus een hihat controllerpedaal. In de doos vind je een stevig racksysteem terug, welke vergelijkbaar is met het aanbod van Yamaha en Roland en een basdrumpedaal.

Andere functies zijn een USB MIDI-verbinding, zodat je makkelijk MIDI-data naar een computer kunt opnemen, plus standaard MIDI in/out, 3,5 mm koptelefoon en aux in aansluitingen. Daarnaast krijg je ook nog twee ingangen voor een extra tom en bekkenpad. Aan de zijkant van de module zit nog een USB-poort, waar je een USB-stick op aan kan sluiten met jam tracks of samples.

Gebruik van de Alesis Command Mesh

Goedkoopste Alesis Command Mesh Review

Net als andere merken wordt het racksysteem niet geassembleerd geleverd, dus deze moet je eerst in elkaar zetten. Dit is uiteraard vervelend, maar nagenoeg onvermijdbaar en dankzij de de meegeleverde handleiding met foto’s wordt dit een stuk makkelijker gemaakt. De Command module ziet er erg strak uit en springt zeker tussen de dertien in een dozijn uit.

De grote draaiknop in het midden bestuurt alles en maakt het navigeren door preset kits makkelijk. Dieper duiken om geluiden te bewerken vereist iets meer door menu’s scrollen, wat je met de cursorknoppen doet. Elke klank in de kit wordt geselecteerd door op het relevante speeloppervlak te slaan en vervolgens de parameters aan te passen, zoals volume, vervaltijd, toonhoogte, galm, etc.

We hebben mooiere schermen gezien, met makkelijker te gebruiken interfaces en een eenvoudige navigatie, maar zodra je het onder de knie krijgt is het echt niet moeilijk. De geluiden in de module volgen het algehele gevoel van de rest van het drumstel: het is veilig en je hebt alles wat je nodig hebt. Akoestische kits lopen uiteen van studio allrounders tot samples van geborstelde jazzkits, waarbij rock, funk en krachtige geluiden ook niet overgeslagen worden.

elektrisch drumstel kopen alesis command mesh review

Daarnaast zijn de verwachte elektro standaarden ook aanwezig: strakke snares, handklappen, 808-kicks en Simmons-stijl toms. De kit is volgestopt met percussie en er is een verrassende hoeveelheid gestemde percussie (wat meer speelbaar gemaakt wordt door de hoeveelheid speeloppervlakken die toegevoegd zijn aan de dubbelzonige pads). Met een beetje afstellen is het mogelijk om nagenoeg elk soort geluid uit de samples te halen, waardoor de kit erg geschikt is voor verschillende speelstijlen.

Dit kan gedaan worden door je telefoon (of elk ander passend apparaat) met de 3,5 mm aux ingang te verbinden of door een USB-stick in de daarvoor bestemde poort te doen. Zoals we hierboven al hebben aangegeven, maakt de USB-functie het mogelijk om je eigen samples te importeren en ze toe te wijzen aan een pad, wat een enorme wereld van creatieve mogelijkheden ontgrendelt.

alesis command mesh elektrisch drumstel review

Er zijn echter een aantal belangrijke punten die we moeten benoemen op dit gebied. In de handleiding wordt aangegeven dat deze functie werkt met een USB-stick van 4-64GB (alhoewel onze stick van 2GB ook prima werkte. Deze moet geformatteerd zijn tot het DOS FAT 32 bestandssysteem (wat je makkelijk kan doen op een computer). Daarnaast moeten de samples een .wav-indeling hebben en moeten ook mono zijn. Mogelijk zal je dus je geluiden eerst moeten bewerken voordat je ze kan gebruiken.

Heb je het bovenstaande opgevolgd, dan creëert het plaatsen van een USB-stick verscheidene mappen en zo lang de geluiden die je wilt activeren in de ‘Samples’-map geplaatst worden, zullen ze zichtbaar zijn op het scherm in het USB-menu. Je selecteert het bestand, importeert deze in de module, scrolt naar het begin van de geluidslijst en koppelt deze aan een pad. Alhoewel dit allemaal een beetje omslachtig klinkt, kan je hier enorm veel plezier meeleven zodra je de bovenstaande instructies opgevolgd hebt en het kan de Command een interessante hybride voor zowel live als thuisgebruik maken.

elektrisch drumstel alesis command mesh review

De toevoeging van een ‘echt’ basdrumpad en ook een stevig pedaal (in plaats van een ruimte en geluidsbeparende activatie) is positief voor personen die op zoek zijn naar hun eerste e-drums of personen die willen schakelen tussen akoestisch en elektronisch. We kwamen tijdens deze Alesis Command Mesh review er wel achter dat de hardware gevoelig was voor ongewenst bewegen tijdens harde slagen als je deze niet erg stevig bevestigde en de rubberen rand maakt afstemmen met de meegeleverde toets een beetje lastig.

Dit zijn echter kleine minpunten, in plaats van dat dit zal voorkomen dat je van dit drumstel kan genieten. Als je de Command Mesh vergelijkt met de concurrentie, dan zal je er snel achter komen dat er niet veel zijn met zoveel functies en mesh vellen. Ja, dubbelzonige bekkenpads was fijn geweest, vooral voor het ontwikkelen van ride klanken, maar deze kit is gemaakt met een bepaalde prijs in gedachten en op geen enkel moment tijdens deze Alesis Command Mesh review kregen we het idee dat we op een goedkoop model met een hoop compromissen speelde.

Het eindresultaat is een solide, maar niet echt verrassend setje geluiden voor een competitieve prijs.

Conclusie van de Alesis Command Mesh alesis command mesh review elektrisch drumstel kopen

Alesis heeft goed werk verricht met de Command Mesh. De pads alleen al maken het een waardige deelnemer, terwijl het aanbod van geluiden gevolgd door de sample playback optie dit een kit maken waar je lang mee kan spelen voordat je hem ontgroeit.

Hij is dus zeker geschikt als eerste drumstel, maar ook als je een wat meer ervaren drummer bent, is dit instrument perfect voor jou.

Voor beginners en gevorderden

Gebruikers Beoordeling: 3.19 (16 votes)